Längtar till Finland ♥

För er som inte vet åker jag varje sommar till en liten by i Finland och har gjort det sedan jag var nyfödd. Jag har släkt där och en supermysig sommarstuga 1 km från havet och en helt underbar hund att spendera mina soliga, regniga och helt fantastiska sommardagar med. Min mormors bror äger hunden, men jag har tagit hand om honom varje sommar sedan jag var 10 år gammal, så det är min bästa vän. Jag längtar som en tok efter honom och i år längtar jag lite extra - för då ska min egen hund Kaizer med.

Och jag har töntigt nog lovat Bobbie (som han heter) sedan flera flera år tillbaka att när jag skaffar hund så ska han få träffa honom. Och det ska han få göra i år! Kommer bli en helt fantastisk sommar i Finland igen. Längtar, längtar, längtar! Underbara släkten på mammas sida åker också med, alla vi halvfinnar packar oss iväg. Datumet är obestämt än så länge, men det blir av i alla fall for sure!

Varje sommar brukar jag försöka slänga ihop en liten "filmressumé" av årets semester. Den här videon är från 2010, men varje år är ungefär samma-lika. Så ta en titt och njut!



Short facts:

Nej, jag kan inte finska. Jag åker till den delen av Finland där dom pratar mestadels Svenska.
Ja, vissa i min släkt pratar både Svenska och Finska, många utav dem, men inte jag.
Min mamma är född i Finland, men flyttade därifrån när hon var 5 år gammal.
Morfar pratar både Svenska och Finska.
Mormor och morfar har "finsk dialekt" med sneskruad bydialekt på det.
Jag är alltså rent "blodmässigt" 50 % finsk och 50 % svensk, men är född i Sverige och talar svenska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0