Tips: Kör som en kärring! Det gör jag!

Jag måste säga att min körkortsutbildning gett rätt lärdomar. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle lära mig så mycket mer än jag redan kunde, men både min körning, min kunskap om regler och skyltar och mitt säkerhetstänk har ändrats något helt jävla otroligt. Riskettan och halkbanan gav nog mest om jag får säga det själv. De flesta jag känner tycker att halkbanan bara är en kul grej och att riskettan är långtråkig. Men jag satt där och nästan grät. Så jag kör verkligen som en kärring när jag vet att det kan finnas cyklister eller andra faror i närheten.
 
Att T.ex. köra riktigt trött är som att köra med nästan 0.2 promille i kroppen, det blir ungefär samma effekter som när man kör grovt rattfull med andra ord. Det fick jag veta under riskettan, och därför kör jag inte när jag är trött och vill sova. Och måste jag göra det använder jag mig av knepen jag fick lära mig där (sjunga högt, veva ner rutan, ta en kort bensträckare, powernappa eller låta någon annan köra, spela hög musik osv.) Så ser ni mig köra förbi er sjungandes vet ni att jag är trött!
 
Jag märker också på hur mitt körsätt förändras när jag är trött. Jag må faktiskt säga detta utan att skryta, men jag är duktig på att köra bil och manövrera bilen. Men när jag är trött kör jag som min morsa typ... Lägger mig i fel fil, lägger i fel växel, glömmer att blinka och liknande. Sådant kan faktiskt vara avgörande för en krock, då reaktionssträckan nästan fördubblas när man är trött. Medelsnittet av förare har 1 till 1,5 sekunder i reaktionssträcka, kör du då 30 km/h rullar bilen 8 meter per sekund. Så tänk då en sekund till på det, då blir det ju 16 meter per sekund och då kan någon dö, helt utan tvekan. Tror det var 40 % av alla som blir påkörda i 30 km/h som dör...
 
Nej shit, ni ser hur "paranoid" jag blivit av utbildningen. Men jag börjar vänja mig vid att koppla av också bakom ratten, men riskmedveten är jag precis HELA HELA tiden när jag kör. Så alla mina vänner som åkt med mig säger att jag kör som en jävla kärring och när de såg bilderna från igår när jag var ute och burnade och sladdade runt som en dåre trodde de inte sina ögon. Men grejen är att jag inte är rädd för hastigheten, jag är rädd för riskerna som finns runt omkring. Så när det är riskfritt, från olyckor och polis så kör jag som jag vill! Men jag håller så klart alltid hastigheten och gör inget olagligt heller. Vill ju behålla mitt fina kort! :)
 
Fokuserad och riskmedveten landsvägskörning:
 
 
Going craazyyy! på ett farofritt område:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0